В „Принцеси забравени и безизвестни“ се влюбихме от пръв поглед. И започнахме да мечтаем. Да я издадем в България, на български. Е, сбъднахме мечтата, но се оказа се голямо предизвикателство. Никак не е лесна тази книга. Не е лесна. Тя е прелестна!
След „Принцеси забравени и безизвестни“ нямахме никакво съмнение, че искаме да доведем на български и „Славните дни на Жакоминий Гейнсбъроу“! Отне време и отново – доста усилия, но сме безкрайно щастливи, че зайчето Жакоминий вече е тук! А книгата е не само брилянтно илюстрирана от четката на Ребека Дотремер, но и излязла изпод перото ѝ – тя е автор на тази история – философска, сладко-тъжна и много красива.
Източник: instagram.com/rebeccadautremer
***
Докато учи „Графика“ в Париж, Ребека Дотремер не вижда себе си като илюстратор, още по-малко – като илюстратор на детски книги. Нейните интереси клонят към фотографията. Кандидатстването ѝ в парижкото издателство „Готие Лангеро“ неусетно я насочва към детската илюстрация и става съдбовно за художничката.
Някак съдбовен се оказва и приносът на Дотремер за появата на „Принцеси забравени и безизвестни“. Когато получава предложение да илюстрира тази книга, Ребека отказва. Еднооки принцеси, мустакати принцеси ... не е за мен това, казва си Дотремер. След като все пак склонява да илюстрира текста на Филип Лешермейер , тя не предполага, че заглавието ще бъде преведено на 30 езика и издадено в многохилядни тиражи навсякъде по света. Нейната визитка. „Художничка на принцеси“ бе етикетът, който тя надрастна с всяка следваща своя книга.
25 години по-късно и десетки безкомпромисно илюстрирани книги, тя остава всепризнаният майстор на детската – и не само детската – илюстрация. Един творец, който чупи стереотипите, разбърква представи, а накрая поднася съвършенство.
Фотограф: Camille Vaugon. Източник: instagram.com/rebeccadautremer
Наистина, защо една книга трябва да се илюстрира 12 часа на ден, 7 дни в седмицата в продължение на 15 месеца? Защо да се създават фрески с триметрова дължина, на ръка, без дигитални патерици? Защо да се рисуват жилетка бримка по бримка и заешка муцунка косъм по косъм? Може би заради едно лошо оцветено патенце в училище? (Уверена в артистичното си превъзходство, малката Ребека изпълнява поставената в час по рисуване задача с поглед не в листа, а в пейзажа навън. Оцветеното извън контурите патенце става онова унижение, което подтиква към удивителна прецизност в рисуването и до днес.)
„Аз влагам много време в работата си и искам читателят също да ми посвети времето си...“
Маниакалното внимание към детайла не блести никъде другаде толкова ярко, колкото в „Славните времена на Жакоминий Гейнсбъроу“. Епизодичните персонажи (а те са десетки) са изпълнени с изненадваща прецизност. Масовите сцени с десетина семейства козлета, жабчета, кученца, котенца и зайчета са внушителни ренесансови картини. На кого ли напомня това?
Точно – на Брюгел! Ребека Дотремер сама разказва колко е запленена от ренесансовия майстор и препратки към стила и композициите му присъстват навсякъде в книгата за Жакоминий.
„Винаги съм харесвала изображения с много подробности. Когато бях малка, аз се възхищавах на брюгеловите ренесансови картини. Днес тези малки истории и тази многопластовост аз се стремя да пресъздавам в книги.“ – казва Ребека.
Източник: instagram.com/rebeccadautremer
Доказан и страстен художник, Дотремер отдавна се изявява като писател. Ребека твърди, че се вдъхновява от приказките. Вярваме ѝ. Сама избира проекти като Babayaga, с неочаквана интерпретация на руски народни приказки. Също илюстрира заглавия за възрастни и почти две години работи над „За мишките и хората“. Виждали сме нейния разпознаваем почерк в реклами на Kenzo. Но детската книга остава най-голямата любов на френската художничка.
„Важно ли е четенето?“
„Важни са историите.“
Поръчайте „Славните дни на Жакоминий Гейнсбъроу“ от Ребека Дотремер тук.
Коментирането на тази статия е ограничено